Kategorier
Marknadsföring

Olika sätt att göra reklam på internet

Idag är det viktigt att vara synlig på internet. Man kommer längre så långt med bara reklam i “gammel media”. Vill du ha nya kunder kan det vara lönsamt att satsa på digital marknadsföring.

Google ads

Kanske har du någon gång sökt på något som du letar efter och sett att framför de resultat som kommer högst upp står det “annons”. Det är Google ads för företag som köpt den tjänsten. Annonserna går att rikta så att de resulterar i mer besök till en webbplats eller mer telefonsamtal. Google ads går att anpassa efter din budget och kan följa olika typer av tidsplaner eller bara visas inom vissa geografiska områden om du önskar det. Google har även hand om andra plattformar som exempelvis YouTube vilket gör att du kan samköra annonserna med reklam där.

Facebook ads

Facebook Ads fungerar liknande som Google med möjlighet att anpassa många parametrar efter det som du annonserar och den målgruppen som du vill nå. Meta, som är företaget bakom Facebook Ads, har flera olika verktyg som gör att du kan skapa annonser med olika utseende utan att behöva någon egen mjukvara. Du kan skapa alla möjliga typer av annonser som exempelvis filmer eller slides där man kan klicka på varorna och på så sätt köpa direkt eller beställa tjänsten.

Search Engine Optimization

Search Engine Optimization brukar förkortas SEO och översätts med sökoptimering på svenska. SEO är ett sätt att organiskt få mer sökträffar på sin webbsida när någon söker på exempelvis Google, Bing eller Yahoo.

Vad innebär då SEO? Jo! Vanligtvis anlitar företaget som vill ha mer sökträffar en SEO-konsult eller ett företag som sysslar med digital marknadsföring. Sedan går man tillsammans igenom vilken typ av kunder som företaget vill locka till sig. Konsulten genomför sedan en undersökning genom att använda ett antal verktyg där man kan se vilka sökord som är mest lönsamt att satsa på. Efter det så optimerar SEO-konsulten företagets hemsida så att vissa sökord och ord som kan vara relaterade till tjänsten eller produkten upprepas.

Landningssida

En landningssida är en webbsida som är uppbyggd bara för att få mer sökträffar. Den kan ha ett lite ovanligt språk och meningsuppbyggnad. Det är bara för att den skall få mer sökträffar. Landningssidor ser många gånger ut som vanliga hemsidor och kan i flera fall fungera både som landningssida och hemsida, speciellt om företaget inte har någon sådan från början.

Sociala media

De ovanstående tjänsterna kostar pengar, i alla fall om man skall ta in en konsult eller köpa ads. Något som däremot inte kostar pengar är att själv se till att ens närvaro på sociala media ökar. Det man kan göra är att skapa konton på alla de stora plattformarna såsom Facebook, Instagram och TikTok. Där kan man skapa en företagsprofil och kontinuerligt lägga ut innehåll som har med ens verksamhet att göra. För att få mer följare kan man anordna tävlingar där de som redan följer kan “tagga” en vän för att vara med i prisutdelningen.

Lycka till!